Máte doma MIND dieťa?
„Mami, ako sa robí násobenie? A ako sa odčíta väčšie číslo od menšieho? A vieš, že sa nevie iste, prečo dinosaury vyhynuli? A mami, ja by som si chcel čítať.“ Je vám to povedomé? A tiež počúvate od svojho okolia, nech svoje dieťa neučíte nič dopredu? Tak zbystrite. Možno máte doma MIND alebo mimoriadne intelektovo nadané dieťa.
Čo je to MIND a ako ho spoznať?
Vaše dieťa ešte nie je ani predškolák a už číta v knižkách, sčíta a odčíta a možno dokonca aj násobí? Zaujímajú ho fyzikálne zákony a všetkých dinosaurov pozná naspamäť? Alebo s vami skúša hovoriť v angličtine, ktorú sa naučilo z videí na YouTube?
Áno, podobné veci takzvané intelektovo nadané deti dokážu. A chcú viac.
Nemusí však byť takto napred vo všetkom, ale kľudne len v jednej oblasti. Nemusia vedieť čítať, ale zaujímajú sa o počítanie, alebo naopak. Prípadne majú obľúbenú tému, ktorú skúmajú do hĺbky. Touto témou sa obklopujú a na dané motívy majú aj hračky, knižky alebo detské obliečky.
Spoločným menovateľom mimoriadne intelektovo nadaných detí (MIND) je minimálne 130 bodov v IQ škále. Hranica intelektovo nadaného dieťaťa je 115 - 130 bodov. Nie je to však jediný ukazovateľ, tých je celá škála a rozhodne by to vydalo na oveľa dlhší článok.
Medzi ďalšie zhodné znaky patrí skorý vývin rôznych zručností, ako je chôdza či reč. Ani toto však nie je nutnou podmienkou.
Často sa tiež stáva, že si dieťa nerozumie s rovesníkmi a naopak vyhľadáva staršie deti alebo dokonca dospelých, s ktorými sa môže rozprávať o veciach, ktoré ho zaujímajú.
Chce sa vzdelávať? Nebráňte mu!
Deti s intelektovým nadaním priamo prahnú po nových znalostiach a zručnostiach. Od svojho okolia môžete počuť zaužívané rady typu „Neuč ho to, bude sa v škole nudiť a nebude dávať pozor.“ Musíme ale podotknúť, že táto „dobre mienená rada“ je len mýtus, a ak sa jej budete riadiť, svojmu dieťaťu rozhodne neprospejete .
Radšej mu buďte parťákom a vysvetľujte, čo chce vedieť. Pokojne mu aj kúpte niektoré školské potreby, ktoré s jeho záujmami korešpondujú. Uvidíte, že si to spolu užijete. Tiež je dôležité dbať aj na výbavu detskej izbičky. Ak sa u Vášho dieťaťa predčasne rozvíja čítanie, písanie či matematické zručnosti treba jeho záujmy podporiť pridaním písacieho stola do detskej izby.
Nechcete svoje dieťa učiť, aby sa následne v škole nenudilo? Úprimne, nudilo by sa tak či tak. Buď sa tie veci naučia samo ešte pred nástupom do školy, alebo ich veľmi rýchlo pochopia čoskoro po nástupe. Je preto dôležité vybrať kvalitnú školu s dobrým učiteľom, ktorý má ideálne s intelektovo nadanými deťmi skúsenosti.
Ak je dieťa napred napríklad v matematike, môže na tento predmet chodiť o jednu alebo dve triedy vyššie. Môže mať špeciálne pomôcky a riešiť zaujímavé úlohy. Ak vie plynule čítať, môže si brať do vyučovania knižku a čítať si. Ak je napred vo všetkom, môže dokonca preskočiť ročník.
A to sa netýka len detí, ktoré preukázateľne patria medzi intelektovo nadaných. Rovnakú pomoc od vás aj učiteľov potrebujú aj deti, ktoré hranice intelektového nadania nedosiahnu, ale napriek tomu sú napríklad ľahko vpred v matematike alebo sa zaujímajú o to, ako spájať písmenká dohromady, prípadne majú v nejakej konkrétnej oblasti hlbšie znalosti.Pristupujte k nim rovnako.
S dieťaťom, či už je alebo nie je intelektovo nadané, ideálne ešte pred nástupom do školy navštívte pedagogicko-psychologickú poradňu. Nielen, že vám a učiteľom poradia, ako s dieťaťom pracovať, ale tiež zaistia škole potrebné prostriedky, ktoré sú na prácu s nadaným dieťaťom potrebné, ako sú práve napríklad špeciálne pracovné zošity, knihy, výtvarné potreby atď.
Späť na výpis noviniek