Správny úchop ceruzky
Písanie je kľúčovou zručnosťou pre všetky deti, ktorá im otvára dvere na učenie, vzájomnú komunikáciu a sebavyjadrenie. Aby sa písanie stalo od prvých chvíľ radosťou a nie frustráciou pre dieťa aj rodičov, je dôležité, aby sa rozvíjalo správne od samého začiatku. V tomto článku sa zameriame na to, ako podporiť zdravý vývoj písania u detí predškolského a mladšieho školského veku.
Vývoj grafomotoriky prebieha takmer od narodenia. Vo veku 2 – 4 mesiacov deti náhodne uchopujú predmety, od 11 mesiaca sa objavuje úchop kliešťkový, kedy dieťa izolovane používa ukazováčik s palcom. Od cca 16 mesiacov sa objavujú skôr náhodné skúsenosti s kreslením a dlaňový úchop. V 18 mesiacoch dieťa začína byť schopné koordinovaných pohybov a objavuje prvé pokusy o zanechanie stopy.
Mezi druhým a tretím rokom môžeme začať hovoriť o intenzívnejšom kreslení. Dieťa uchopuje pastelku do prstov – hrstičkový úchop.
Základom pre správne písanie je správny rozvoj hrubej a jemnej motoriky. Hrubou motorikou rozumieme pohyby celého tela – skákanie, behanie, lezenie, hádzanie.... Jemná motorika sa zasa týka pohybov menších svalov a svalových skupín, ktoré sa používajú k manipulácii s drobnými predmetmi, kreslenie a nakoniec i písaciu.
Hrubú motoriku môžeme podporiť týmito aktivitami s deťmi - lezenie, tanec, hry s loptou, stavanie s veľkými kockami. Pre rozvoj jemnej motoriky môžeme s dieťaťom podniknúť rôzne kreatívne tvorenie (napr. navliekať korálky, strihať nožničkami vhodnými pre vek dieťaťa, kreslenie, maľovanie, stavanie drobnejších kociek (napr. Lego).
Okolo štvrtého roku nastáva zlepšenie v plynulosti pohybov. Ceruzku dieťa drží už v prstoch, začína vyfarbovať obrázky. Pozor – v tomto období sa začínajú objavovať nesprávne úchopy a môže dochádzať k ich fixácii, ktorá sa následne zle odstraňuje. Tu treba už začať trénovať štipkový úchop, ktorý by malo mať dieťa pred príchodom do školy už zafixovaný.
Ako vypadá štipkový úchop?
Štipkový úchop je spôsob uchopovania predmetov tromi prstami: palcom, ukazovákom a prostredníkom. Palec a ukazovák sa zvierajú bruškami proti sebe a tvoria tak "štiepačky", ktoré uchopujú predmet. Prostredníček potom podopiera predmet zospodu a pomáha s jeho fixáciou. Prsteníček a malíček sú pritisnuté k dlani. Tento úchop je najprirodzenejší a najefektívnejší pre jemnú motoriku ruky.
Správný štipkový úchop:
Palec a ukazováčik sa dotýkajú bruškami v dĺžke nechtového lôžka.
Prostredníček sa opiera o predmet zospodu pod uhlom 45 stupňov.
Prsteníček a malíček sú pritisnuté k dlani.
Dlaň je voľná a uvoľnená.
Ako vyzerá nesprávny úchop?
Nejčastestejšie chyby:
- Prehnutý ukazovák
Pästičkovitý úchop
Hrnčekový úchop
Pretiahnutú hrstičku
Kŕčovité držanie
Niektoré problémy spojené s nesprávnym úchopom:
Bolesť ruky a zápästie
Únava ruky
Problémy s písaním a kreslením
Nečitateľný rukopis
- Neschopnosť manipulovať s drobnými predmetmi
A aké písacie a kresliace pomôcky môžeme dieťaťu pre správny vývoj zaobstarať?
Malé deti (1,5 – 3roky):
Pre deti, ktoré sa ešte len s kreslením zoznamujú a používajú dlaňový úchop sú vhodné kresliace pomôcky, ktoré tento úchop podporujú – napr. Herlitz voskové pastelky Myška pre najmenších.
Od troch rokov:
Ideálne je od prvých pokusov o kreslenie používať trojhranné ceruzky a pastelky. Ponúka rad ergonomických benefitov, ktoré uľahčujú držanie a manipuláciu s písacím nástrojom, čím podporujú správny vývoj detskej ruky a predchádzajú únave.
Jumbo pastelky: Sú ideálne pre malé deti, ktoré sa ešte len učia uchopovať písací nástroj. Ich hrubý trojhranný tvar sa ľahko drží a umožňuje deťom kresliť plynule s menším úsilím.
Trojhranné voskovky: Sú ideálnym nástupcom prvých pasteliek. Dajú sa zaobstarať ako vo variante jumbo pre menšie deti, tak v klasickej hrúbke pre staršie. Klasické sa dajú zaobstarať od malých sád so šiestimi farbami až po veľké sady 48 farieb, ktoré sú vhodné pre prvé detské umelecké diela.
Prvá školská výbava:
Každá pani učiteľka v prvej triede má iné požiadavky na prvé ceruzky a obzvlášť potom perá. My vám predstavíme tie najpredávanejšie, rokmi preverené, ktoré vám môžeme aj z vlastnej skúsenosti odporučiť:
Ceruzka Stabilo Easygraph s výrezmi – má ergonomický trojhranný tvar s výrezmi, ktoré napomáhajú správnemu držaniu ceruzky a znižujú únavu ruky. Vyrába sa v niekoľkých krásnych farbách - takže je veľká šanca, že si dieťa nevymení ceruzku so susedom. Predáva sa vo variante pre pravákov a pre ľavákov - vyberie si každý. Lacnejšou alternatívou sú potom akékoľvek trojhranné ceruzky tvrdosti HB (Centropen, Koh-i-noor,…).
Pastelky trojhranné Stabilo EasyColors – sú ideálnym doplnkom ceruzky Stabilo EasyGraph. Sú vyrobené z netoxických materiálov, opäť majú výrezy prispôsobené buď pravákom, alebo ľavákom. Výhodou sú skutočne krásne a sýte bary.
Samozrejme môžeme doporučit i iné trojhranné pastelky napr. od firmy Koh-i-noor, Herlitz alebo Maped. Dôležité je u pasteliek dbať na to, aby mali nelámavé tuhy. Deťom pastelky padajú a pokiaľ majú nekvalitné tuhy, potom ich už nikdy neostrúhate.
Pero pre prvákov – tu už veľmi záleží na preferenciách vyučujúcich, prípadne potom rodičov. Medzi najobľúbenejšie a najpredávanejšie patria Pero Stabilo Easyoriginal – so svojim ergonomickým trojhranným tvarom je ideálny pre prvé krôčiky s písaním. Nejedná sa o klasické plniace pero, ale o roller - nepúšťa kaňky. Na druhú stranu ani klasické bombičkové perá typu Herlitz Tornado bombičkové pero Schneider alebo Centropen Shark nie sú k zahodeniu. Občasná machuľa naučí prváčika na pero toľko netlačiť a snažiť sa písať ľahko a plynule.
Ergonomické sedenie
Okrem správneho úchopu je dôležité u dieťaťa dbať aj na ergonómiu písania. To znamená, že by dieťa malo sedieť pri stole (úplne ideálne pri stole s nastaviteľnou výškou) s rovným chrbtom a nohami opretými o zem. Lakte by mali byť ohnuté v pravom uhle a zápästie by malo voľne rovno ležať na papieri.
Na obrázku môžeme vidieť, že držanie tela je ľahko do strany, vďaka tomu že papier nie je priamo pred dieťaťom a pero nesmeruje k ramenu.
Ako pri každej inej zručnosti, aj písanie sa zlepšuje cvičením. Je veľmi dôležité, aby dieťa malo dostatok príležitostí na kreslenie a písanie. Dôležité je aj to, aby sa písanie stalo zábavou a nie len nutnosťou. Skúste písanie spestriť hrami a aktivitami, ktoré vaše dieťa budú baviť - písanie denníkov, listov, apod.